3 mands whist

3 mands whist er en sjov variation af det originale whist. Ligesom den almindelige 4 mands udgave er det ikke et børnespil, da det kræver en god forståelse for og overblik over kortene.
Børnene må derfor vente indtil de har nået en alder på i hvert fald 10 år.

Antal spillere: 3
Materialer: Et spil kort (52 blade) og en blok til at føre regnskab på.

Forberedelse til 3 mands whist

Blyant, kort og blokken findes frem, så vi er klar til at komme i gang med at spille.

Du kan hente blokken lige her: tre-mands-whist-blok. I PDF-filen er der gjort plads til 4 spil. Et spil består som det fremgår af 12 runder og den der får flest point sammenlagt vinder.

Der spilles 4 forskellige slags spil:

  • Spar, hvor spar er trumf
  • Farve, hvor spilleren med meldingen vælger trumf (spar må ikke vælges)
  • Sans, hvor der ikke er nogen trumf
  • Sol, hvor det gælder om at få færrest stik (her er esset lavest, ellers er det højest)

Hver spiller kan vælge en af de forskellige slags én gang.

Der gives kort

Det første der skal ske, når man starter kortspillet op, er at kortene deles ud til de 3 personer der deltager.

Hver spiller får 13 kort. De sidste 13 kort lægges i en bunke og skal senere bruges som byttere.

Spiller 1 melder hvad han vil spille. Herefter byttes der kort.

Kortbytning

For de første 3 typer spil gælder: Spilleren, der har meldingen, må bytte op til 7 kort i bytterne (men kan selvfølgelig ikke se de kort, han trækker op, inden han har taget dem op på hånden). Spiller to må bytte op til 4 kort og spiller 3 må bytte op til 2 kort. De kort, der byttes, lægges med billedsiden nedad og er ikke med i spillet.

I sol gælder det, at spilleren, der har meldingen, må bytte op til 2 kort, spiller to må bytte op til 4 og spiller tre må bytte op til 7 kort.

Vælger en spiller ikke at bytte alle sine kort, må den næste bytte de resterende udover sine egne. Eksempel: spiller 1 bytter 5 kort. Spiller to kan nu vælge at bytte sine egne 4 samt de 2, der er tilbage fra spiller et’s mulighed. Er der nogle tilbage, når spiller tre har byttet, er disse ikke med i spillet og forbliver hemmelige for alle.

Kortspillets gang og pointgivning

Efter at kortene er byttet, går spillet i gang. Spilleren der har meldingen starter.

Som i almindelig whist, skal man altid bekende kulør, men der er ikke tvunget overstik. Dvs. at hvis man ikke kan bekende farve, er det valgfrit om man smider en trumf i.

For de første 3 typer spil gælder: Den spiller, der melder, skal have 7 stik, næste spiller skal have 4 stik og sidste spiller skal have 2 stik. Opnår man flere stik, end man skal have, får man 1 point for hvert overstik. Får man færre stik end man skal have får man fratrukket 1 point for hvert manglende stik. Hver runde skal derfor “give nul” total set.

For spillet sol gælder: Den spiller, der meldes, må højest få 2 stik, næste spiller højest 4 stik og sidste spiller højest 7 stik. Her regnes modsat. Får man færre stik får man point, får man flere stik bliver man fratrukket point.

Spillets afslutning

Når alle spillerne har været 4 runder igennem kan pointene tælles sammen og en samlet vinder af kortspillet kan kåres.

Eksempel

På spilleblokken til højre ses et eksempel på et igangværende spil. Der er indtil nu spillet 3 omgange, og spiller 3 fører med sammenlagt 8 point.

Runde 1
Første omgang valgte spiller 1 at spille med spar som trumf. Spiller 1 fik i denne omgang 9 stik, svarende til 2 overstik.

Spiller 2 fik kun 2 stik, svarende til 2 understik.

Spiller 3 fik 2 stik, som også var det han skulle have.

Alt i alt blev pointdelingen derfor at spiller 1 fik 2 point, og spiller 2 fik minus 2 point – sammenlagt nul!

Runde 2
Herefter var det spiller 2 til at vælge. Han havde lave kort, og valgte derfor at spille sol. Her fik han kun 1 stik. Normen hedder 2, så han får +1 point, for det.

Spiller 3 fik 2 stik, hvilket er 2 under normen, og han får derfor +2 point for den omgang.

Den store taber var spiller 1, der fik 10 stik, hvilket gør at han mister 3 point.

Kontrollen -3 + 1 + 2 = 0. Det stemmer og vi kan komme videre.

Runde 3
I runde 3 var det spiller 3 til at melde. Han sad med stort set alle ruder, så valgte den som trumf. Han fik samtlige 13 stik, og kan derfor notere +6 i pointsum. De øvrige tabte henholdsvis 4 og 2 point.

Runde 4
Nu er det spiller 1 til at melde igen. Han kan vælge mellem farve, sans eller sol.


Blackjack er et kortspil som er blevet den foretrukne fritidsunderholdning for mange mennesker overalt i verden. Hvis du vil lære reglerne til dette spil, er det nok det nemmeste at besøge en casino guide på nettet. Der kan man både prøve en gratis blackjack træner, og spille online blackjack med rigtige penge.

3 tanker om "3 mands whist"

  1. Er der nogen som ved om tremandswhist det samme som det kortspil der bliver/blev kaldt “sytten”?

    venlig hilsen
    Christa

  2. Prøv at se på set spil ser hedder Agurk, der kender jeg nemlig som 26 og de spiller til 21. Måske er det der du spiller til 17 ?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *