Partners brætspil

Ludo møder kortspil og sød musik opstår! Det må være indgangsbønnen til brætspillet Partners, der som navnet antyder er et holdspil. For at spille en omgang Partners kræves der nemlig, at der er 2 hold á 2 spillere. Ingen blinde makkere, ingen to-mod-en spil. Man skal være 4!

Når så det er sagt, så skal det samtidig siges, at det i hvert fald i vores familie er et af de spil, der oftest findes frem, når der skal spilles brætspil. Reglerne er lært på 5 minutter, men stadig indeholder spillet så tilpas meget strategi, at det altid er sjovt at spille. Samtidig er held-elementet også tilpas højt, så en ny spiller sagtens kan spille med på lige fod med de øvrige efter en prøveomgang.

Spillet går i alt sin enkelthed ud på at få sine 4 brikker først i mål. Når de er i mål, så må du hjælpe din partner med at få hans 4 brikker i mål. Det hold, der først har 8 brikker i mål vinder.

I stedet for terninger bruges der kort. Disse er ikke helt almindelige. Du støder på følgende korttyper:

  • Nogle betyder, at man må ”komme ud” (ligesom en globus i ludo)

  • Nogle betyder, at man må dele sine ryk, så man f.eks. rykker 4 felter med en brik og 3 med en anden.

  • Nogle betyder, at man må gå 4 felter tilbage, hvilket til tider kan være en stor fordel.

  • Nogle betyder, at man må flytte om på 2 brikker (og det kan virkelig vende spillet)

  • Nogle betyder, at man må flytte frem på helt almindelig facon.

Hver spiller får 4 kort, hvoraf den ene byttes med sin partner. Det er her vigtigt at give partneren eksempelvis et ”komme ud”-kort, hvis han står med alle brikker inde. Nogle er mere ”nærige” med de gode kort end andre, hvilket ofte kan føre til gode og sjove diskussioner. Men det er vel egentlig hele meningen med at spille?

Den udgave, der er afbilledet er ”den gamle”. Her kan du se hvordan den nye udgave af Partners brætspillet ser ud.

60 tanker om "Partners brætspil"

  1. regelspørgsmål. A&B er partnere mod C&D – A har alle sine brikker i hus og sidder med en “syver” – B mangler to for at gå hus. B mener nu at han kan bruge to slag fra sit “syverkort” og dermed slutte spillet.
    C&D mener at B skal flytte alle syv slag med sin partners kort, da man ikke har andre kort at flytte.
    Hvad er den rigtige afgørelse?

    • Der er ikke rigtig noget godt svar på det spørgsmål. Reglerne er noget uklare på det punkt. Vi spiller med at man selv skal afslutte, forstået på den måde, at du ikke kan bruge en 7’er til at flytte din brik 2 felter og bruge de resterende 5 på en af dine medspillers (fordi du skal til at flytte på hans) – eller som du nævner smide de sidste 5 træk væk.

      Efter min mening har C&D derfor ret. A&B når ikke i mål i den omgang.

      Men som sagt er reglerne åbne for fortolkning.

      • Jeg er enig med Mads og dermed C&D.

        Til gengæld har vi to regler med strid i, for de nævnes ikke i reglerne, hvorfor det er noget der skal aftales på forhånd:
        grøn står på et blåt felt og ved et bytte plads kort bliver blå flyttet tilbage på blåt felt. Skal blå nu hele vejen rundt eller må blå gå direkte i hus.

        • Hej Robse
          Hos os spiller vi med, at de fire farvede felter kun er start-felter. Det er derfor ikke muligt for andre brikker at stå på dem. Hvis du kigger på billedet af brættet kan du også se, at de slet ikke tæller med som felter.

          Nede omkring gul går den fra rød 14 til blå 2 uden at tælle det gule startfelt med.

          Håber det gav mening!

          • Selvfølgelig tæller “startfelterne med i selve spillet. Der er 4 felter mellem hver gang den samme farve gentages. Denne logiske sammenhæng vil forsvinde hvis man ignorerer startfeltet i resten af spillet.
            Globussen er jo heller ikke kun startfelt i ludo, den er med i hele spillet.

        • Reglerne er åbenbart ændret lidt siden 2013, og her i 2016 står der følgende i reglerne omkring 7erne i de spilleregler der medfølger spillet.
          “Kortet KAN (der står ikke noget om SKAL) deles I OP TIL syv enheder (hvilket betyder at du også kan dele det i f.eks. 6 felter) dvs, at den spiller der bruger kortet I ALT KAN (men altså ikke SKAL) flytte syv felter fordet på én, flere eller alle de brikker, han/hun har i spil. Han/hun KAN, f.eks. vælge at flytte én brik to felter og en anden brik fem felter (dette er et eksempel hvis du bruger alle 7, men da du ikke SKAL bruge alle 7 kan du også bruge 2 felter og en anden brik 3 felter, og dermed stoppe med at bruge de sidste 2)
          Bemærk at kortet ikke kan deles således, at man foretager flere træk med samme brik.
          Hvis man kun har én brik tilbage, og kun skal bruge, f.eks. fire af de syv enheder for at komme i mål, MÅ ens “partner” bruge de resterende tre enheder” SLUT
          Det betyder i nævnte tilfælde at A&B har ret, da B bruger op til 7 – i dette tilfælde så kun 2 felter til at gå hjem, og dermed vinder A&B

          • Det er jo så din tolkning. Jeg mener KAN hæfter sig på, at man KAN dele på flere brikker, men man KAN også flytte en brik 7 felter. Og hvis man ikke kan bruge alle 7, må man sidde over til næste runde.

  2. jeg har et spørgsmål:

    når man f.eks. er 2 felter fra at være i mål med alle sine spillere, og ens partner har alle sine i mål, kan man så godt bruge “deler-kortet” til at kun flytte to felter, så man har vundet eller skal man bruge alle syv træk?

  3. Hvordan fungerer 7*1 kortet? Kan jeg rykke 3x med en brik og derefter 4x med den samme brik og derved slå en modspiller hjem der står på det 3. felt?

    • Vi plejer at spille med, at man ikke kan rykke eksempelvis 2 + 2 + 3 felter med én brik.

      Du må gerne rykke 3 med én brik og 4 med en anden, men altså ikke “fordele” på den samme brik.

      Så svaret på dit spørgsmål (ud fra de regler vi plejer at bruge) er: Nej!

  4. Spørsmål må man tage en extre tur rund brættet isteden for at gå i hus , hvis nu man kan slå modstanderen hjem og søger for at de ikke vinder ???

  5. 1: Kan man springe forbi en brik, som står på et felt, der er “inde”.
    2: skal startfeltet medtælles, når man skal ind.
    3: kan man bytte med en brik, der står på startfeltet.

  6. Er man helle, når man står på startfeltet, men er på vej ind? Altså, gælder “globus”-effekten for hele feltet? Og ændrer det på om andre spillere kan passere, og om man kan rykke forbi sig selv med en anden brik, også på vej i mål?

    • Det havde vi en vældig diskussion om, og det endte med at vi kun bruger startfelter når vi skal ud, derudover tæller feltet ikke, vi springer over det. Ved at gøre det sådan er vi helt ude om det problem, som du nævner. Det fungerer fint for os 🙂

  7. Jeg skal spille spillet for første gang på næste lørdag. Mod nogle som ejer spillet. Jeg har aldrig spillet det før. Tips modtages med kyshånd?

    • Jeg tror mit bedste tip (og jeg har efterhånden spillet det mange gange) er, at du skal lade være med at være for fokuseret på at få den næst-sidste brik i mål.
      Så snart den er inde, så bliver du hurtigt låst og må smide kortene for tit.

      Sørg for at have to brikker at kunne spille med indtil de begge er på opløbsstrækningen, så der ikke er så langt hjem.

      Det giver måske ikke så meget mening nu, men efter et par omgange, så tror jeg det gør 🙂

  8. Hejsa.

    Vi har lige modtaget Partners her i huset og det virker til at være et fedt spil. Men nu har vi det problem, at vi ikke er enige om hvordan spillet afsluttes. Jeg læser det som om, at jeg godt må bruge alle mine kort til at hjælpe min partner i mål, når jeg selv er kommet i mål. Men min søn og svigerfamilie spiller med at det kun er med byt plads kortet der kan bruges. Det er altså ikke sådan jeg læser reglerne. Der står at man må bruge sine kort til at flytte sin partners brikker eller ved at flytte modspillernernes brikker (via byt plads kortet) SÅ hjælp det er et stort diskutions punkt her hjemme og en kæmpe forskel på spillet.
    VH Susan

    • Alle kort på din hånd må bruges til at hjælpe din partner, så snart alle dine brikker er i “hus”.
      Der er diskussion om, hvorvidt du må “dele” din sidste 7×1 mellem din sidste brik og din partners. Det skal man nok aftale indbyrdes før man starter.

      • til p-vejle – der står klart i reglerne (de nye) at du MÅ dele din sidste 7×1 mellem dig og din makker.

  9. Hvis en modspiller står med 2 brikker på en andens globus, og denne person rykker id !

    Sender man så 2 brikker hjem ?

  10. Bliver man tvunget til og bliver man slået hjem hvis man har kort der gør at man lander på andres startfelt ?

    • Nej. Man kan ikke flytte ind på andres startfelter. Er der 6 felter frem til et startfelt og man kun har en 6’er, så kan man ikke flytte, smider kortet og er færdig med omgangen.

      • Delvis korrekt mads –
        Rigtigt at du ikke kan flytte ind på andres startfelter
        Hvis du har en 6er flytter du til nr. 1, da dit svar betinger at der står en brik og spærre på startfeltet – i så fald har du ret. I spørgsmålet fra Tina stod der ikke noget om at der står en brik og spærre.

        • Hej mads og Daddy

          Hvor læser i at man ikke kan stå på andres startfelter?

          Jeg kan ikke læse det ud af reglerne, men synes det giver mest mening at man godt kan (som i Ludo)

          • kan selvfølgelig godt se logikken ved at kigge på tallene, men er alligevel usikker

  11. Hej, har lige nogle spørgsmål.
    Hvordan opfatter I, reglerne mht. når man skal hjem. Hvis man nu står på 14 og er på vej ind, og slår en 9’er – dkal man så gå ud tilbage fra cirklerne, således at man går ud i alle tallene igen?
    Og hvad nu hvis man har en bytter, skal man så smide den, hvis man selv kan bruge den- dog i den situation at man også kan smide sig selv hjem?

    • Nej – aldrig baglæns (medmindre man har en minus 4’er)

      Man skal altid bruge sine kort – uagtet at det kan betyde, at man kommer til at slå sin makker hjem.

  12. Hej.
    Vi spillede med vores naboer i går aftes, og vi var i tvivl om hvorvidt man skal rykke ud af slutfeltet med cirklerne og tilbage på spillefelterne igen ,hvis man har en brik der f. eks. står på den første cirkel men skal ind i den tredje cirkel og man så har et kort man er nød til at bruge hvor der står 10. Skal man så rykke 2 frem og 8 tilbage ? Venlig hilsen Marianne Øster

  13. Kan se at i også har samme problemer med klare regler som vi også er stødt ind i.
    Det er for mig forsat uklart om man er fredet når man står i startfeltet (er kommet ud.
    Til gengæld så har mener jeg at have fundet svaret på om 7eren kan delens med ens partner når man kommer i hus (fx 3 for til ens sidste brik,og 4 til en partners brik). Jeg har fundet nedenstående indscannet regler i dette link: https://www.yumpu.com/da/document/view/18375143/spilleregler-forberedelse-og-opstilling-selve-spillet-3-danspil

    • Nej – du kan kun flytte på dine egne brikker. Og så selvfølgelig på medspillerens, når du har alle dine i hus.

  14. Håber med lidt input, vi har spillet partners rigtig meget med nogle venner, vi synes stadig det er sjovt, men vi er så sammenspillede at det nu er sådan så det hold der giver første hånd også er dem, der taber. Derfor søger vi et nyt spil i samme stil – nogen anbefalinger?

    på forhånd tak
    Christine

  15. Vi havde en diskution igår.
    Når man f,eks man tre brikker på vej ind, på plads 2-3-4 i “hjem”(ingen på nr.1) og en 4. Brik på vej rundt om pladen.
    Må man så når man får en 3’er på kortet, rykke med sin brik der er tættest på cirkel 1 i hjemme, først rykke 1 frem, en tilbage og 1 frem, så brikken kommer helt på plads?
    Jeg syntes at gave læst, at man skulle kunne ramme det præcise antal før den er helt hjemme. (I dette tilfæde 1)

    Hjælp !!

  16. Hej. Hvis man må lægge sine kort, fordi man ikke kan bruge dem, må man så bruge den, når man kan igen? Eller skal man aflevere dem til ‘banken’?

  17. Hvis jeg har mine brikker på 2-3-4 og jeg så med sidste brik rammer ind på 1, altså at jeg dermed har alle på deres plads, har jeg så vundet eller skal jeg rykke de andre, for at de kommer i mål i den rigtige rækkefølge?

  18. Hej. Hvis jeg har en 5’er på hånden, står på feltet 10 og skal til at “i hus”, lander jeg så på pilen, der er på ens startfelt? Hvis ja, er jeg så fredet? Eller må jeg rykke ind på den første plads “i huset”?

  19. Hvis man står på plads 4 foran sit eget start/hjem felt og rykker 4 minus, har man så rykket sin brik hjem til start eller hjem på vej til mål?

  20. Hvis der står en blå og en gul på samme felt….
    …er de så fredet så man ikke må bytte dem?
    ….hvad sker der hvis en modstander lander på feltet? Ryger modstanderen hjem eller ryger de 2 makkere der allerede stod der hjem?

  21. Hej jeg sidder og spiller med mine piger, skal man tælle startfeltet med når man skal forbi det eller skal man bare springe over det??
    Og hvis jeg nu står på startfeltet kan min modstander så gå forbi mig?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *