Risk

Risk er i sandhed et af de helt klassiske brætspil. Som et hvilken som helst andet krigsspil, hvor det handler om at smadre de andre på brættet, så appellerer spillet nok mest til drenge, men mange piger finder også mange timers underholdning i spillet.

Rigtig mange risk-tilhængere stifter bekendskab med spillet tilbage i de tidligere teenage-år – og mange af dem holder ved – for den evigt foranderlige strategi, der i høj grad afhænger af hvilket missionskort du trækker op i starten af spillet kombineret med skiftende modspillere, der hver især angriber spillet fra en ny vinkel, gør at der altid er noget nyt at komme efter!

Risk går i alt sin enkelthed ud på at erobre verden – eller i hvert fald en del af den. I starten af spillet modtager hver spiller et mission-kort, hvoraf det fremgår hvad de skal gøre for at vinde. Der er i bund og grund to forskellige typer kort:

  • Udryd en af de andre spillere (f.eks. den grønne)
  • Erobr noget land (f.eks. 36 territorier, 2 verdensdele ell. lign.)

Og herefter går det bare ud over stepperne. Spillerne kan herefter vælge enten at opruste eller angribe. Fredstraktater og nedrustningsaftaler er ikke just en del af spillet. Det kan man selvfølgelig forsøge at aftale sig ud af, men intet skrives ned eller på anden måde formaliseres.

Spillepladen er opdelt i et antal forskellige territorier, som det handler om at  erobre. Nogle af dem ”hænger sammen” og udgør tilsammen et kontinent. Det er meget vigtigt, at forsøge at få erobret et helt kontinent, da det giver ekstra arméer i starten af din næste tur. Hvis du f.eks. kontrollerer hele Afrika, får du 3 ekstra arméer (afhængig af udgave) – og det har meget stor betydning.

Hvis du, mens det er din tur, erobrer mindst 1 nyt territorium modtager du 1 Risk-kort, som indeholder et billede af en soldat, ridder eller kanon samt et billede af et territorium – f.eks. Argentina.

Når du har 3 risk-kort kan du bytte disse kort til ekstra hære. F.eks. kan du bytte 3 kanoner til 8 nye arméer.

Taktik
Taktikken i Risk brætspillet afhænger selvfølgelig meget af hvem du spiller med, hvad dit missionskort siger mv., men jeg mener at det i et eller andet omfang kan koges ned til:

  • Sørg for at erobre minimum 1 territorie i hver omgang, så du kan modtage et Risk-kort.
    Hold øje med hvilket territorium, der er angivet på kortene. Det giver lidt bonus-mænd.
  • Sørg for ikke at have tropper stående ”tåbelige steder”. Hvis du f.eks. har indtaget Afrika, så har du jo ingen fjender i Syd – så sørg for at rykke alle dine tropper op nordpå.
  • Snak! Første bud i krig lyder: ”Du er dine fjenders, fjenders venner”. Dette betyder, at hvis der er en der er ved at være for stærk – så duk ham!

Konklusion
Rent taktisk er Risk et glimrende spil! Spillet indeholder masser af held-elementer, som betyder at nye spillere forholdsvis nemt kan være med uden at de nødvendigvis udraderes på 10 minutter.
Omvendt er spillet så kompleks, at det sagtens kan underholde ikke bare teenagere, men også forældrene i enhver familie.

Men bedst af alt er måske, at spillets meget enkle regler kombineret med et spillebræt med masser af brikker, kort mv. gør at det er ideelt til at lære en 10-årig glæden ved at spille ”avancerede brætspil”.

Hvis du ikke er den lykkelige indehaver af et spil risk i god kvalitet, så kan du købe risk her.

8 tanker om "Risk"

  1. Hvis man har et missionskort hvor opgaven er at udrydde en farve og ikke andet, medmindre man selv har farven, og skal indtage b24 lande istedet. Såfremt en af de andre deltagere udrydder den farve som står på mit misiionskort, hvem har så vundet ?

  2. Hej Benny
    Hvis du f.eks. har til opgave at “udrydde sort alternativt besætte 24 territorier”, så spiller vi med, at du som første prioritet skal udrydde sort. Lykkes det ikke for dig enten fordi du selv er sort, eller en anden sætter nådesstødet ind, så skal du i stedet besætte territorierne.

    Derfor kan der også været nogen idé i at holde øje med om nogle af de andre spillere går målrettet efter at slagte en anden… For så har de jo ligesom afsløret sig selv…

  3. Hej, vi kan ikke finde på skrift, hvor mange armeer man starter op med, inden spillet begynder.
    Vh Jonas

    • Det afhænger lidt af hvilken udgave I spiller, og hvor mange spillere I er.

      Men hvis bare I bliver enige, så er der jo ikke noget problem 🙂

  4. hej..

    Jeg har købt spillet Risk. til min store overraskelse var det en ny udgave uden missionskort.. det gider jeg da ikke..
    ved du hvor eller om det muligt at købe den klassiske udgave nogen steder?

    • Efterhånden kommer der en ny udgave af risk hvert eller måske hver andet år. De giver lidt, de tager lidt hver gang.

      Lur mig om missionskortene ikke ryger med igen næste gang spillet genoptrykkes 🙂

  5. Jeg har mistet mine missionskort, er der ikke en der kan skrive missionerne ned og sende dem?

    • Fundet andetsteds på nettet (det er i øvrigt også sådan jeg husker det!)

      – Nedkæmp de XXX armeer. Hvis du selv er de XXX armeer, så indtag 24 lande.
      (dem er der 6 forskellige af, 1 for hver farve, hvor XXX er farven)

      – Indtag 24 lande.

      – Indtag 18 lande, med mindst 2 armeer på hvert land.

      – Indtag Nordamerika og Australien.

      – Indtag Nordamerika og Afrika

      – Indtag Asien og Sydamerika.

      – Indtag Asien og Afrika.

      – Indtag Europa, Sydamerika og et tredie kontinent.

      – Indtag Europa, Australien og et tredie kontinent.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *